همشهری آنلاین: مدیر انتشارات بخشایش از ورود صحافان به حوزه چاپ قرآن، که بدون دریافت مجوز چاپ از سازمان‌هایی همچون دارالقرآن و وزارت ارشاد اقدام به این کار می‌کنند گلایه کرد و کسب سود مادی را دلیل این موضوع دانست.

چاپ قرآن

به گزارش ايكنا، علیرضا عقیقی‌ بخشایشی درباره چگونگی نظارت بر توزیع قرآن در کشور، گفت: با توجه به اینکه چندین سال است در حوزه چاپ قرآن فعالیت دارم، پس از صدور مجوز چاپ و نشر قرآن از سوی دارالقرآن الکریم، متوجه موضوع نظارت بر توزیع قرآن نشده‌ام و کسی تا به حال به انتشارات بخشایش مراجعه نکرده که از چگونگی توزیع و عرضه قرآن سؤال کند.

وی افزود: تقریباً ناشران قرآنی که تا کنون قرآن چاپ می‌کردند، به تدریج کنار می‌روند و قشر صحاف، خود ناشر قرآن شده‌اند و اقدام به چاپ می‌کنند و به نوعی همه را دور می‌زنند و نه دارالقرآنی و ارشادی می‌شناسند و نه مجوزی می‌گیرند و تعداد آنها هم کم نیست و کسی هم کاری به کارشان ندارد و نظارتی هم بر آنها وجود ندارد.

  • کاغذبازی در دریافت مجوز چاپ قرآن

عقیقی‌ بخشایشی ادامه داد: بارها در صحبت‌ها و گفت‌وگوهایم با رسانه‌ها این موضوع را گفته‌ام که صحافان وارد چرخه نشر شده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه چرا صحافان خود را ملزم به دریافت مجوز نمی‌دانند، بیان کرد: دريافت مجوز دردسر زیادی دارد و کاغذبازی در آن زیاد است؛ هر چند زحمت زیادی دارد و باید میلیون‌ها کلمه تصحیح شود و این کار بسیار سخت بوده و این زحمات قابل تقدیر است.

عقیقی‌ بخشایشی در ادامه تصریح کرد: همین که ما بتوانیم این شرایط را قبول کنیم و اشکالاتی که پیش از چاپ قرآن گرفته می‌شود را تصحیح کنیم، مقداری سخت است و این تصحیح‌ها و رفع اشکالات از سوی ناشر، که ممکن است بارها انجام شود، به نوعی کاغذبازی محسوب می‌شود؛ هر چند باید مراحل اداری طی شود و این روند ممکن است یک ماه تا 45 روز طول بکشد.

  • صحافانی که به دلیل سود مادی اقدام به چاپ قرآن می‌کنند

وی ادامه داد: این ظاهر قضیه است، برخی مواقع پس از چاپ در یک کلمه خطایی کوچک رخ داده و اشکال در یک نقطه است که یا اضافی است و یا حذف شده که باید در پنج هزار نسخه به صورت دستی اصلاح شود که این مورد بارها و بارها به وجود آمده و ناشر باید این زحمات را به جان بخرد. البته این موضوع سهل‌انگاری ناشر یا چاپخانه نیست.

این ناشر قرآنی با تأکید بر اینکه باید تابع قانون باشیم، اظهار کرد: صحاف یا افراد دیگری غیر از ناشر که به چاپ قرآن دست می‌زنند به دنبال سود مادی آن هستند و خود را ملزم به تصحیح و دریافت مجوز و ... نمی‌دانند.

وی در پاسخ به اینکه در چاپ قرآن جابه‌جایی صفحات هم ممکن است رخ دهد، گفت: این مسئله رخ می‌دهد و این عمدی نیست و در برخی موارد مشتریانی داشته‌ایم که این موارد را عودت داده‌ و مصحف را تعویض کرده‌اند و در هر چاپی به صورت ندید می‌توان گفت که مواردی از خرابی چاپ وجود دارد.

  • اشکالات سهوی در چیدن صفحه‌های قرآن

عقیقی‌ بخشایشی در ادامه عنوان کرد: در چیدن صفحه‌ها ممکن است ایرادی سهوی به وجود آید که برای جلوگیری از این کار مکانیزه شدن یکی از روش‌هاست و بسیاری از خطاها برطرف می‌شود؛ از سوی دیگر در حوزه چاپ قرآن باید با لذت و عشق کار کرد و از قدیم هم ناشران به این انگیزه به حوزه چاپ قرآن ورود می‌کردند.

مدیر انتشارات بخشایش در پایان یادآور شد: از چاپ قرآن از نظر مادی سود نمی‌کنیم و فقط به دلیل لذت معنوی آن اقدام به این کار می‌کنم که قابل توصیف نیست و همواره برکت آن در زندگی و کارم وجود داشته است.

کد خبر 307392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha